Pamukkale

Ett av målen vi hade med resan var att besöka Pamukkale, ett under gjort av naturen. Pamukkale betyder ”cotton castle” på turkiska och är gjord av travertin, en bergart som deponerats av vatten från de varma källorna. På detta område finns det 17 varma källor där temperaturen varierar från 35° C till 100° C. Staden Hierapolis är byggd ovanför Pamukkale så det är väldigt mycket historiskt också att se. Jag blev helt kär i det turkosa vattnet som fanns i alla ”basängerna” och det var helt härligt att gå omkring där. Jag försökte mitt bästa med att ta bilder där men det var så ljust så man var tvungen att ha solglasögon och hatt för att ens se något alls. Ställde bara kameran på auto och hoppades på att jag skulle få någon bra bild. Det som var väldigt synd är att området tagit skada av all turism som finns där och alla hotell som funnits brevid har rivits ner för att kunna behålla stället längre. Man kunde bara gå i vissa ”basänger” och resten är skyddade från all turism, vilket jag tycker var väldigt bra. Jag är så otroligt glad att vi fick chansen att besöka Pamukkale eftersom det var så otroligt fint, ingen bild är ens nära på rättvis.
Pamukkale11
Pamukkkale
Pamukkale14
Pamukkale10.jpg
Pamukkale12.jpg
Haha Kevin är så söt!!
Pamukkale13.jpg
Pamukkale3.jpg
Pamukkale8
Åå det var så sjukt fint! Jag håller på att göra en vlogg så i den får man en lite mer rättvis bild av hur det ser ut i Pamukkale. Om ni är påväg till Turkiet (vilket jag rekommenderar varmt) så måste ni besöka detta ställe, ni bara måste! Flera resebilder kommer snart!

Kommentera

