Sju ögonborstar du behöver i ditt liv

Eye-Brushes

Det finns så otroligt mycket olika ögonsminks borstar och tänkte därför visa er vilka jag tycker är de sju absolut viktigaste. Man behöver alltså inte äga femtio ögonborstar för att kunna applicera bra ögonsmink. Det som jag däremot rekommenderar är ögon primers för att få färgerna att stå ut mera, men mer om det i ett annat inlägg.

Ögonlock/Lid: Leta efter en borste som är tät men tunn, avsmalnande och medellång (min favorit är Sephoras All over Shadow Brush). Mitt favorit sätt att använda borsten är att väta den först med lite vatten (eller med Mac fix+), ta bort överlopps vattnet och doppa borsten ögonskuggan i en virvlande rörelser för få tjockt med färg. Sedan snurra den på baksidan av din hand för att fullända konsistensen (man kanske behöver doppa igen i skuggan tills den är rätt) och släta ut eventuella klumpar, sedan applicera det över hela ögonlocket för en mer intensiv effekt med längre hållbarhet. En sak att komma ihåg: skimriga och metallic färger fungerar bäst som våta, matta färger löns att applicera med en torr borste. Borsten kan också användas för ögonbrynsbenet och nedre ögonlocket.

Crease: Här vill jag oftast ha en smal vinklad borste gjord av naturligt hår som passar perfekt i globlinjen, borsten är som gjord till att skapa en rökig look.

Sudda/Smudge: Har flera såna borstar eftersom de är mina favoriter men tycker att de med platt huvud är de bästa. Gillar att borsten är kort och tät eftersom det ger dig den bästa precision för att sudda ut linjer. Perfekt för undre ögonlocket!

Blanda/Blending: Min favorit här är de mjukare borstarna som fungerar som vindrutetorkare, man sveper borsten fram och tillbaka över båda locken och i alla veck för att blanda alla färger tillsammans och släta ut hårda kanter. Ett steg som man aldrig ska skippa!

Ögonbryn/Brow:  Leta efter en dubbelsidig borste som har en spooly (ser ut som en mascaraborste) i ena änden och en lutande borste på den andra änden så att man lätt kan fräscha till ögonbrynen med att borsta dom innan man tillsätter färg. Bästa sättet att fixa ögonbrynen om man frågar mig, haha!

Liner: Eftersom det finns så många fantastiska gel liners ute nu så behöver man en bra eyeliner pensel. Hade svårt i början med att använda gel liners men kan lova er att man får en cat eye hundra gånger mer exakt och med fina linjer. Om man väljer en lutande pensel så kan man även använda den smidigt i vattenlinjen. (området precis mellan dina fransar och själva ögat).

Här var alla mina de ögonborstar som jag använder dagligen. Naturligtvis finns det många många fler ögon penslar och föreslå int att du begränsa dig till dessa sju, men dessa är verkligen de ända man behöver. Hoppas ni gillade inlägget, puss!

Kommentera

